Pagina's

vrijdag 25 juli 2014

Wegdromer 83

Sorry blog. I know, 'k ben je weer zwaar aan 't verwaarlozen. 'k Ben gewoon niet meer gewoon aan die lange zomeravonden - in Sète was 't om 9 uur 's avonds pottedonker - en dus profiteer ik ervan tot de zon opnieuw boven de horizon uitkomt, met af en toe een stevige vermoeidheidspiek tot gevolg. Om na een paar dagen opnieuw dezelfde weg op te gaan. 
Best fijn zo, geen moeite mee. Deze schrijfschaarste gaat best wel over...

Boomerang - Hooverphonic

vrijdag 4 juli 2014

En toen ging 't licht uit

Dit weekend staat eindelijk de laatste verhuis gepland. 
Zondag keren vrouw- en hondlief definitief terug huiswaarts. Nog één examen te gaan - straks dus - en dan zit haar opleiding erop. 
Net als mijn schoon leven. 't Zal wennen zijn, opnieuw m'n territorium te moeten delen. 'k Weet niet eens of ik daar wel in zal slagen, trouwens. Hoe zat dat weer met die bril? Moest die naar boven of beneden? En die microgolfoven? Mocht die worden gebruikt om te solderen of niet? Veel teveel vragen in mijn hoofd.
Soit, dat zien we vanaf overmorgen wel. Eerst nog een weekendje heel zwaar feesten in 't land van 'goei' boter, room, Camenbert, cider en Calvados en daarna vinden we wel oplossingen.
Of niet.

vrijdag 27 juni 2014

Thunder!

Zonder twijfel de beste cover die er ooit is gemaakt.
En durf me geen ongelijk geven...

Thunderstruck - 2CELLOS

donderdag 26 juni 2014

Wegdromer 82

Van een échte wegdromer gesproken!
In 't rijtje van de beste stemmen aller tijden.
En liefste snoetjes, ook.
Dat spreeuwengetater nemen we'r gerust bij...

Sweet Child O' Mine - Angie Brown

dinsdag 17 juni 2014

Oorverdovend

Is't gekwetter van de Spreeuwen, hier. We surfen immers op de top van de grootste kersengolf in jààren - geen vorst, weinig regen, veel zon - en bijgevolg is er niet één gespikkeld schijtertje in Le Nord dat niet in onze bomen zit. Met honderden zijn ze, ongezien. 
Mij niet gelaten. Je kan immers maar zoveel konfituur maken als je lege potten hebt en maar zo hoog klimmen als je ladder lang is. En je kan maar zoveel glazen kersensap drinken als je dorst groot is. Of je darmen verdragen kunnen. Wat overblijft - circa 90% van de oogst dus - is voor 't gevogelte. Of zij die graag een uurtje willen komen plukken. 
Binnen een week of twee komen de pruimen eraan. 
Waar ga ik verdorie die bokalen vinden...

woensdag 11 juni 2014

Goesting met een grote strik

Soms kan een beeld perfect een gevoel weergeven. Zoiets van 'dat is het'. Wel, laat me deze minicollectie gewoon 'goesting' noemen. Gewoon, een paar fotootjes geschoten in Flanders Fields rond ons boerengat. Akkers, een wirwar van slootjes, een spat wilgen, vlierstruiken, meidoorns en wat weetikal rond een oude bunker - Duitse luchtafweer, vermoedelijk - een eenzame wilg, en daarover een oorverdovende stilte. Welkom in La Bassée.
Rietzanger, Rietgors, Grasmus, Gele kwik, Kwartel en Blauwborst. Vanop één observatiepunt. 'k Heb mezelf wel vijf keer in m'n edele delen geknepen. Zelden zo'n hotspot van biodiversiteit gezien. Gewoon achter onze deur.
Zoals ik al zei: pure goesting.
Voor ik het vergeet. Vorige nacht ben ik op deze spot bijna over een Steenmarter gestruikeld. Ritsritsrits door de tarwe, iets bruin dat zich op z'n achterste pootjes zette, een witte borst en ritsritsrits terug de tarwe in.
M'n pruimpjes doen er nog pijn van. 
Slapeloosheid heeft z'n voordelen, ook.




Graduele zoom. Blauwborst. Zang, voedsel en alarmkreet - 'la totale'.

maandag 9 juni 2014

Wegdromer 81

Onbegrijpelijk dat ik deze nog niet heb weggedroomd.
Onvergeeflijk, ook.

Wish You Were Here - David Gilmour

donderdag 5 juni 2014

Natuur en bos, je schijt er zo rustig

HIER een handleiding die ik al lang wou maken.
Geef maar toe, zo had je 't nog nooit gedaan.

zaterdag 31 mei 2014

Karrewiel en Pietvanger

Met de Rietzangers en de Kleine karrekieten opnieuw in de grachten is het pallet aan zomervogels compleet. Lang geleden dat ik die geluiden nog eens had gehoord en nog langer dat ik hun typische zangvluchtjes nog eens had kunnen observeren. 
'k Voel me meer en meer her-ankerd in de regio. Zalig.

dinsdag 20 mei 2014

Vieux Lille

De laatste rechte lijn bij de opstart van een eigen zaak wordt traditioneel gedomineerd door 'de centen'. Eens je de juiste sponsor beet hebt behoef je enkel nog een handvol administratieve krabbels en dan kan je de boer op.
Wie centen zegt zegt banken, meestal. Of steenrijke tantes. Ik - als aanstaande zaakvoerder en ook enige werknemer - dus vanochtend naar een van de grotere kantoren die ons dorp rijk is voor een tweede onderhoud, reeds. Afgezien van de toon van 't gesprek, de inhoud en de vooruitzichten viel me echter iets op, daar in die keurig afgesloten - privacy - glazen kantoorruimte. 
De reuk, of beter, een reuk. 
Een stank, eigenlijk. Een ongelooflijk beklijvende - en vreemd genoeg herkenbare - walm die m'n neusgaten terroriseerde vanaf 't moment dat de glazen deur achter me dichtging. 
Een geur die bovendien in kracht toenam toen ik m'n benen kruiste.
'Ik heb toch niet...' begon ik te denken terwijl m'n mond het over de toekomstige strategie van Bricobart had. Verdomd moeilijk, multitasken op dat niveau. Ik dénk tenminste dat ik het over de stategie had...
Soit, toen de kantoordirectrice er even vanonder muisde om een nieuw pak papier te gaan halen - of te gaan kotsen - profiteerde ik ervan om snel de staat van m'n schoenzolen te controleren. Ja hoor, onder m'n rechterzool zat een gelige verstekeling geplakt. 
'Oef' dacht ik 'tenminste geen hondenstront.' 
'Maar wat is dat...' en toen viel m'n frank, ineens. Gisteravond had ik immers buiten nog een forse snee brood met nog forsere lappen 'Vieux Lille' verorberd, en wellicht was een van die belegsels eraf gedonderd zonder dat ik het gemerkt had - om één uur 's nachts is 't hier ook donker, weet je.
En daar had ik toch wel in getrapt zeker...
Ken je de geur van 'Vieux Lille'? Wel, zoals hondenstront, maar véél erger. Eerder uitgekotste hondenstront - onze Rusty deed dat vroeger, andermans drollen snel binnensmikkelen, en dan weer uitkotsen. Gewoon ver-schrik-ke-lijk. Krijg dat maar eens van je autozetels geschuurd.
Soit, tijdens de rest van 't gesprek hield ik m'n voeten keihard op de grond geklemd - een mens behelpt zich zoals hij kan - en na een joviaal 'à bientôt' werd ik uit de glazen cel bevrijd. 
Zelden zo blij geweest om opnieuw frisse buitenlucht op te kunnen snuiven...
'k Ben er zeker van dat de dame moet gedacht hebben 'Zo sexy, die vent. Maar zo stinken!'