Vanavond weer ontzettend genoten van ons dagelijks Spreeuwenspectakel. Zoals steeds net na zonsondergang. Ik begin te denken dat er echt wel een Hoger Doel zit achter de capriolen van de Spreeuwenbal. Zonder me zelfs nog maar in de materie verdiept te hebben denk ik dat het spectakel ondermeer dient om andere Spreeuwen te lokken om nog talrijker de nacht in te gaan. Het gedoe moet immers van zeer ver zichtbaar zijn, en zeker voor zo'n pienter oogje als dat van onze Sturnus vulgaris. Van heinde en verre kwamen groepjes van 10, 20, 50, 100 of meer stuks aangevlogen die prompt in de massa verdwenen en de reeds volumineuze wentelbal alleen maar nog meer aandikten. Spreeuwen lokken Spreeuwen.
En Slechtvalken, net als gisteren. Falco peregrinus kwam, zag en viel aan. Explosief. De enorme bal trok zich in een flits, als een getormenteerde sluitspier, samen, verhoogde z'n snelheid en veranderde van richting, net zoals sardienen doen wanneer er een dolfijn verschijnt. Of een hoop Amerikanen als zich een vliegtuig in een wolkenkrabber boort. De valk dook als een torpedo in de massa en kwam een tel later voorbijgefladderd met z'n avondmaal. Spijt me voor de miserabele kwaliteit van de foto, wees echter blij dat je tenminste iets hebt want wij zagen het in real shocking life. Wat kan gruwel toch prachtig zijn en weet je, ik ken er een die momenteel heel lekker zit te smikkelen...
Posts tonen met het label Slechtvalk. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Slechtvalk. Alle posts tonen
zaterdag 6 november 2010
vrijdag 5 november 2010
Buitengewoon...
Sinds een week of twee worden we elke avond vergast op een nooit gezien spectakel: duizenden Spreeuwen die zich verzamelen boven hun favoriete slaapplaats - dit jaar een stel platanen op de Avenue de Verdun in Sète. Gesynchroniseerd luchtballet, als vliegende sardienen, wentelend, draaiend, splitsend en zich weer samenvoegend, een koe, twee uilen, een ster, een string, een makita-klopboormachine, een boemerang, whatever. Waanzinnig mooi, verbijsterend, gracieus, prachtig, adembenemend, putain de merde. Woorden schieten echt te kort. Geniet gewoon van de foto's, om kippevel van te krijgen. En als klap op de vuurpijl, net na het landen van de laatste Spreeuw, net te laat, foto net mislukt, een Slechtvalk. Dankjewel moedertje natuur, merci...
Abonneren op:
Posts (Atom)










