Pagina's

Posts tonen met het label Wazawidu I. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Wazawidu I. Alle posts tonen

dinsdag 23 augustus 2011

Wazawidu update

Zonet een historisch moment @ Casa Felina Shipconstruct & Repair beleefd: Wazawidu left da house en hangt gestockeerd in de toegangstunnel naar ons appartement in kwestie. Voor degenen die het oord kennen: de twee scherpe bochten binnenshuis zijn zonder powertapescheuren gepasseerd. Voor de anderen: 't scheelde maar enkele centimeter of ik had het vaartuig in twee kunnen zagen om het de deur uit te krijgen... Soit, zaterdagochtend gaan we off-shore! De twee kayaks gaan 't water in en met de madam gaan we de étang oversteken, en weer terug uiteraard. De madam en de andere kayak dienen dus als backup aka reddingsvaartuig, niet voor 't gezelschap hèhè... De eerste krat champagne - de weddenschap weetgewel - zal klaarstaan aan de overkant. De tweede als de terugvaart ook vlot verloopt. Ben toch wel curieus hoe Wazawidu zich zal gedragen...
Nu er dus terug plaats is in huis wordt het tijd om met het volgende bouwproject te starten: een surfkayak in alucomposietmateriaal. Een huh? Een surfkayak is een korte kayak met platte bodem die veel weg heeft van een berberpantoffel waarmee je supersnel op de waves kan surfen. Klein nadeel: surfgolve baarzen vind je hier slechts enkele dagen per jaar - de Mediterrannée weetjewel... Rien à foutre, bouwen dat spul!
Surfend op dit thema moet je beslist de franse film 'Brice de Nice' eens bekijken - heel fijn popcorn-entertainment. 'Bonjour, ça farte?'

vrijdag 26 november 2010

Wazawidu (with the drunken sailor)

Reeds jàààààààààren droom ik ervan een eigen vaartuig te bouwen. Liefst zo simpel, goedkoop en sterk mogelijk. Je zal wellicht weer zeggen dat sterk en goedkoop niet samen gaan maar waar hun huwelijk stuk loopt kan een creativiteitstherapie wonderen verrichten. M'n grote idool is dan ook Thor Heyerdahl, de legendarische Noor die met z'n balsavlot, de Kon-Tiki (zie foto), de Stille Oceaan overstak.
Wie grote dingen wil doen moet echter klein beginnen. Vermits ik m'n roeiclub vaarwel heb gezegd - 'k kon me hoe langer hoe minder echt uitleven vanwege de te gezapige mentaliteit van m'n mederoeiers en stuurman - heb ik besloten m'n eigen zeekayak te bouwen. M'n eerste eigen boot! Een zeekayak! Zo een van die hele lange dingen waarmee de Inuit op walvissen jagen, of op andere Inuit uit een vijandige clan. Inspiratie voor dit fantastische project haalde ik uit de Mythbusters, een stel dolgedraaide Amerikanen die allerlei mythen op hun waarheidsgehalte testen en die niets liever doen dan vanalles de lucht in laten vliegen. Bijvoorbeeld: is het waar dat je met dynamiet een niet uitgekuiste betoncamion weer proper kan maken? Klopt het dat je een waterverwarmer in een raket kan transformeren? Kan je met een vuurwapen echt een gasfles laten ontploffen? Stuk voor stuk belangrijke vragen waarop de antwoorden in onze dagelijkse bezigheden bijzonder nuttig kunnen zijn. De serie is dan ook waanzinnig populair en ik ben uiteraard stikjaloers op de makers ervan.
Soit, Jamie en Adam hebben een tijdje terug bewezen dat je met powertape 'duct tape' een boot kan maken. Geweldig, die aflevering. Zij kozen voor een zeilboot, ik voor een kayak. Zij kozen voor een stalen frame, ik voor pvc en 'contreplaqué' alias 'multiplex'. Het concept is van kinderlijke eenvoud: een houten kribbe (moet ik nog patenteren) en daarrond een stel pvc-buizen met diameter 32. Rond deze structuur span je vervolgens ettelijke lagen powertape en klaar is je boot. Het plan: gïnspireerd op Inuitkayaks, klassieke zeekayaks etc. De afmetingen: berekend op de lengte van m'n benen, de diameter van m'n dunne darm om 6 uur 's morgens, de breedte van m'n gat en de hoogte van m'n navel in zitpositie. Smijt dit alles in een bouwtekening en je bekomt een bijzonder gepersonaliseerde kayak.
Voor 't ogenblik is de kribbe van m'n Wazawidu I klaar en zijn de eerste buizen aan elkaar gelijmd. Buurman Nasser zei me vanavond 'Bart wat steek je nu weer uit?', doelend op de geur van vernis en pvc-lijm die traag maar gestaag z'n winkel binnendreef. 'Ik ben een boot aan 't bouwen, niks aan de hand!', antwoordde ik droog. Als Grissom uit CSI-Miami een zeilboot in z'n garage kan bouwen, dan kan ik toch wel een simpele kayak in ons appartement in elkaar flansen, zeker? Van vier meter, weliswaar. Godzijdank dat Célia niet zo'n moeilijke is. To be continued!