Pagina's

Posts tonen met het label multiservice. Alle posts tonen
Posts tonen met het label multiservice. Alle posts tonen

zondag 22 juli 2012

One Way

Hallo blog, blij je terug te zien. Vaak aan jou gedacht, vaak te moe om wat te pennen, vaak gewoon geen tijd. De Tour raasde door Sète, Jurgen VdB kwam als eerste boven op de Mont St. Clair, vrienden en familie maakten een laatste keer gebruik van gratis slapen in 't zuiden - wat ben ik toch een slechte mens, haha - ik hernam het werk - en daarbij de tonnen achterstand want je denkt toch niet dat m'n collega's tijdens m'n afwezigheid een tandje hebben bijgestoken - misschien ben ik dan toch onmisbaar - Célia verdronk in 't hare, enfin op een wip vlogen er twee weken voorbij zonder dat we 't goed en wel doorhadden...
Jammer dat onze dierbaren Casa Felina terug hebben verlaten. 't Versterkt ons echter nogmaals in 't gegeven dat onze plaats dichter bij hen is en niet hier. Soit. Hier is 't zomer, tenminste. Stevig in de dertig, warme Tramontane, prachtig zomerweer. 'k Zal maar niet vragen hoe 't in 't noorden is...
Vreemd, sinds een paar weken realiseren we ons dat we in vijfde versnelling aan de toekomst aan 't denken zijn. We moeten nog dit en we moeten nog dat - want over een paar maanden kan 't niet meer, weet je. Wazawidu testen, duiklessen volgen, de Canigou, tonijn in de pan, gebakken zeerat - je denkt toch niet dat we dat beest nog eens gaan verhuizen, vissen met een oude vissersboot, het standbeeld van 'le jouteur' dynamiteren, een voorraad olijfhout inslaan - in 't noorden heb je dat immers niet, een 'permis bateau' halen enzovoort. Nog zoveel werk, naast het werk. En tussendoor een geschikte huurwoonst zoeken in afwachting van onze Definitieve Verankering.
Luxeproblemen, the only way is forward.
Volgend jaar, deze tijd, werk ik voor eigen rekening als 'multi-service' in de regio Lille. Zeker weten. Nog juist een geschikte naam voor 't bedrijfje vinden. Ik hou enorm van 'Yak-Proof' maar 'k vermoed dat deze noemer net iets te weinig commercieel klinkt.
Suggesties welkom.

woensdag 14 maart 2012

Ook dat nog

Werken in de 'multiservice' is vaak geen flauw idee hebben van wat de dag je brengen zal. Zo ook eergisteren. Ik kreeg een interventie met de melding 'gaten dichtstoppen bij mevr. - we gaan ze 'Bruni' noemen - want probleem met ratten'.
Ik was toevallig in de buurt en bel aan de deur.
Mevr. Bruni doet open - eind in de veertig, groot, slank, mooie ogen, jeans, t-shirt, het gewone werk, 'oewist en wakannekikdoenvooru', we praten over 't probleem en geven rendez-vous de dag daarop, gisteren dus.
Dag 2: ik bel aan, mevr. Bruni doet open.
Ik kreeg bijna een hartstilstand: mini-rok, make-up, een decolleté zo diep als de Marianentrog, lekker parfum en een stralende 'Ik zat op u te wachten'.
Slik!
Terwijl ik haar gaten aan 't dichtstoppen was - hou op met lachen - komt mevrouw naast me staan en zegt lachend 'Monsieur vous voulez que je vous allume?'
Franse woordspeling. 'Allumer' betekent immers zowel 'aansteken' - het licht bijvoorbeeld, als 'opwinden'.
Ik barst bijna in lachen uit, zeg iets in de trant van 'zijn die patatten nu nog niet gereed gij dom wijf' en doe voort met m'n werk.
Een volle bus PU'schuim later schud ik haar de hand, zeg 'Ik kom maandag terug voor de afwerking en doe je het dekseltje voor je brievenbus dat ik nog moet installeren kado', waarop zij antwoordt 'Oh meneer dat is lang geleden dat ik nog een kado heb gekregen hoor' smikkelsmak.
Echt, ik heb dubbel gelegen van 't lachen. Zelfs Célia zag er gisteravond de humor van in.
En ik moet maandag terug. Ben er zeker van dat ze 't zware geschut gaat bovenhalen...
En leid ons niet in bekoring. Amen.

dinsdag 29 juni 2010

Gloupser

Vijfendertig graden wees de thermometer vanmiddag in de wagen aan. En amper vijf graadjes minder was het in het appartement waar een plafond moest worden vervalst - multiservice weetjewel. Om deze taak tot een goed einde te brengen moesten trouwens eerst de gloednieuwe draagbalken worden gesaboteerd, van het werkwoord 'saboteren' - een 'sabot' is immers een zadel en naast de paarden- en alpinistenwereld wordt de term ook gebruikt in de naamgeving van metalen draagsteuntjes voor het bevestigen van houten balken aan vanalles en nogwat. Saboteren, dus.
Weet je, de Fransen zijn sterk in het uitvinden van nieuwe werkwoorden, een gewoonte die ik me trouwens heel snel eigen heb gemaakt. Vorige week vond ik bijvoorbeeld het werkwoord 'titaniciseren' uit, toen een vissersboot met iets te hoge snelheid op onze roeiboot afstormde. What shall we do with the drunken sailor? Best impressionnant, op een haar na getitaniciseerd worden. Ook een heel mooi werkwoord vind ik 'gloupser' oftewel 'gloepseren', wat staat voor de handeling die een wolk uitvoert wanneer een groep roofvogels erin verdwijnt 'glups' na tot zeer grote hoogte te zijn gestegen. Gloepseren is een heel courante doch endemische term in het ornithologenmilieu op de col (een zadel of bergpas, dus) Organbidesca in het Franse Baskenland. Elders heb ik de term nog nooit opgevangen, wat jammer is want je kan het werkwoord voor een waaier van activiteiten gebruiken. Zo gloepseert onze kater regelmatig dikke brommende vliegen en er is enkele jaren terug in Zaventem een vliegtuig van de startbaan gedonderd nadat een torenvalk door een straalmotor was gegloepseerd.
Soit, 'k denk dat 't tijd is om m'n hangmat te gaan opzoeken want 'k weet niet goed meer waar ik in 't begin van m'n blog eigenlijk heen wou. Slaap ze...