Pagina's

dinsdag 29 april 2014

To piet or not to piet

Piet Huysentruyt. Iedereen heeft er sinds dit weekend de mond over vol en temidden van al die stellingen, meningen, adviezen en verwijten heb ik nog niet één zinning woord gezien. Pure onzin, van de eerste tot de laatste letter. Om het vloeiende schijt van te krijgen en de hele straat onder te sproeien.
Ook ik doe mee, uiteraard. Er moet één iemand zijn die het eerste schot IN de boeg lost.
Eet ik kreeft? Neen, ik eet lokaal en vermits er in mijn tuin geen kreeftelaar staat komt dat beest er bij mij niet in. Nog een reden: kreeften die je in de handel koopt hebben afgeknipte voelsprieten - 'lastig' voor de modale mens - en aan dierenverminking doe ik sowieso niet mee.
Zal ik er ooit eten? Tuurlijk, ik eet immers lokaal en ik kan je verzekeren dat de volgende keer dat we naar Bretagne gaan ik zeker bij de plaatselijke visboer zal passeren. Ter plaatse gevangen, ter plaatse opgesmikkeld.
Zal ik die zelf klaarmaken? Tuurlijk, op een kampvuur gegrild of in een cocon van klei, in de duinen, een paar flessen cider of bier bij de hand, een paar patatjes in 't vuur, een gitaar erbij, léven!
Zal ik ze zelf doden? 't Zou er nog aan mankeren. Gewoon de kop eraf, met een bijltje of een jachtmes. Geen spel van maken, kort en goed.
Beste wouwelaars, moet het dus allemaal zo moeilijk worden gemaakt? Moeten er ellenlange discussies en debatten worden gevoerd die meer als doel hebben de mensen thuis te entertainen dan daadwerkelijk naar oplossingen te zoeken?! In Reyers Laat: 'We vragen de wetenschappers ons een methode te geven om dat beest op een menselijke manier te doden'. Aan de wétenschappers! Jongejonge, en dat durven ze dan kwaliteitstelevisie noemen...
Onze kok had geen enkele reden om de kop eraan te laten. Niemand - buiten een occasionele zeehond - speelt immers dat onderdeel van de kreeftanatomie naar binnen. Dit was laffe, domme, riooltelevisie. Dieren eten is één zaak. Dieren slecht behandelen - laat je eens een poot uittrekken, piet - met als doel provocerende en dus goed verkopende televisie te maken een andere.
We moeten dringend, heel dringend, het gemiddelde kennispeil de hoogte in zien te krijgen. 'k Heb het niet over IQ, 'k heb het niet over EQ, 'k heb het over gezond boerenverstand. We gaan echt, écht, de verkeerde richting uit...

Enne, de kreeft was dood toen ze op de grill belandde. Dood, want doormidden gesneden. De hele boel werd als 'levend op 't vuur' gelabeld om de controverse aan te wakkeren en de 'views' de hoogte in te schieten. Zoals ik al zei: domme, goedkope televisie, een zogenaamd 'kennisland' onwaardig. Arm Vlaanderen.

1 opmerking:

  1. Een waarheid als een koe ! (die nog niet opgegeten is...)

    BeantwoordenVerwijderen