Pagina's

maandag 4 juni 2012

Dat van dat blokske

' 'K zou daar een blokske achter steken' zei het oude ventje me onlangs, nadat hij aandachtig had bestudeerd hoe ik de wakke gemeenschappelijke deur van een 'bloc à boîte aux lettres' aka een brievenbussenhok had verwijderd - een van de klassieke interventies in mijn multiservicewereldje, naast sloten van brievenbussen en deurcilinders vervangen, 'deursluiters' regelen en vervangen, keukens en douches vernieuwen, deuren en ramen schaven en bijstellen en obussen uit de Groote Oorlog ontmijnen.
'Ge hoeft niet hier te blijven hoor' vertelde ik hem vriendelijk, 'als ik klaar ben kom ik wel een seintje geven!'
Een goede verstaander zou begrepen hebben: 'als ge hier nog lang op mijn vingers blijft kijken geef ik u een taart op uw bakkes, gij smeerlap!'.
' 'k Blijf liever hier' zei de hooimijt echter, 'zo gaat mijn dag sneller voorbij...'.
...
Ik begon op te warmen.
Niet reagerend zette ik de deur opzij, bestudeerde het kapotte scharniersysteem en vees hier en daar wat los terwijl pampermans elke beweging gadesloeg - zonder, daar ben ik zeker van, er ook maar één moer van te begrijpen.
Ik zette de deur terug in haar kader, zwetend daar bleek dat één hand méér geen luxe zou geweest zijn, en zette ze tijdelijk vast.
'Ik zou daar een blokse achter gestoken hebben' zei de stokvis.
Ik begon te koken.
En opnieuw negeerde ik z'n opmerking.
Ik keek, zocht naar een oplossing, haalde de deur opnieuw uit haar kader en begon een nieuw stuk te slijpen. Met zaag en wat vijlwerk had het ook gegaan, maar ik schepte er nu eenmaal een heimelijk genoegen in om doofmans op een beetje lawaai te trakteren.
Ik zette het nieuwe stukje vast in de kader, en op een gegeven moment begon ik in m'n gereedschapskist te rommelen op zoek naar een paar 'rondellen'.
Slecht teken, als ik begin te rommelen.
'Wat zoekt ge, een blokske?' zei de ostheoporosiet.
...
Ik ontplofte.
Ik verloor m'n controle - of toch bijna.
Ik had goesting om hem als een pissende kater in z'n nekvel te grijpen.
Hem als een lege fles van de kliffen te smijten.
Hem vervolgens achter m'n kayak te binden.
Om Grote Witte Haaien te gaan vissen.
Hem onder de hoofdpijp van de vuilwaterafvoer van de 'Pasteur' te binden - het hoogste gebouw - 12 verdiepingen - van Sète.
In 't weekend.
En vijf liter laxeermiddel 'vandastraf' onder hoge druk in de hoofdaanvoerleiding van 't leidingwater te persen.
Om dan de hoofdpijp van 't vuilwater boven kurkeikel's hoofd door te zagen.
SPLAAAAAAAAAATCHHHHHHHHHHHHHHHH!!!
Iedereen op de pot!!!
SWOOOOOOOOOOOOOSCHHHHHHHHHHHHH!!!
Go with the flow!!!
SCHWAGAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!
Plezier met de spier!!!
M'n wraak zou zo zoet kunnen geweest zijn.
In plaats daarvan echter,
Ramde ik de arme deur op haar plaats.
Schoot er de dikske vijzen in die ik maar kon vinden.
Veegde m'n spullen bijeen.
En liet het oude eenzame fossiel beteuterd, onbegrijpend en ontroostbaar achter.
In z'n gàt ja, z'n blokske...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten