Pagina's

maandag 13 februari 2012

Fris aan de vis

Twee weken. Twee weken verdorie!!! Als je pc het laat afweten besef je pas hoe afhankelijk je van dat ding bent geworden. Laptop kapot dus, nieuwe besteld, in afwachting dus wat minder nieuws uit 't zuiden - sorry! En dat net in de koudste periode die ze hier sinds twintig jaar hebben gekend. Minus acht was 't dit weekend tussen Montpellier en Sète, ergens rond middernacht. De étangs zijn langzaam maar zeker aan 't dichtvriezen, de Flamingo's hebben 't zichtbaar bijzonder moeilijk, reeds twee weken lang waait er een loeiharde en uiteraard ijzig koude Tramontane, en overdag flirten de temperaturen nauwelijks met 't vriespunt.
Ice Age, ook in Zuid Frankrijk. Met de fiets naar 't werk is pure kamikaze geworden, vooral 's morgens. Hoe bijtend koud kan die 'Tram' toch zijn. In een tenue die zelfs op de Everest grote ogen zou geven dwing ik dus elke ochtend weer 't respect af van m'n collega's. Vooral die grote smile op m'n smoel kunnen ze maar niet begrijpen. I like!!!
Frustrerend is 't, ook. Vrouwlief wil immers niet dat ik ga kayakken, 'veel te gevaarlijk' en 'onverantwoord' en 'echtscheiding' zijn veel gehoorde termen en zelfs een weekendje snowsurvival op de Canigou wil ze me absoluut niet toelaten. 't Concept is nochtans simpel: met een minimum aan materiaal een paar daagjes intense koude trotseren, sneeuwholen maken, wat everzwijns verschalken, maagdelijke sporen trekken in de sneeuw, je deel voelen van de natuur.
Is zij te streng en ben ik een onder-de-sloef-ligger? Of ben ik gewoon een tikkeltje 'over the top' en is zij degene die me min of meer op 't juiste pad houdt? Geen wilde koude-avonturen dus. Samenleven is compromissen sluiten... Maar toch verdomd jammer!
Gouden tijden zijn 't uiteraard voor de loodgieters. Overal vriezen leidingen kapot - vorstvrije loodgieterij kennen ze hier niet - en hele apartementsblokken zitten zonder water - of lopen onder. Soit, laat de kassa's maar rinkelen.
Los van die koudetoestanden gaat het leven z'n gewone gang. Massa's werk in de multiservice - veel overuren dus, een hoop creatieve projecten in de pijplijn, en oh ja, tien dagen terug heb ik enkele uurtjes op 't comisariaat van de 'Police Nationale' mogen doorbrengen. Maar dat vertel ik een volgende keer wel, als de pc is hersteld...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten