Pagina's

zaterdag 19 november 2011

Youplace

Meteofrance heeft - weer eens - gelijk. De vorige dagen hadden ze een 'weekend pluvieux' aangekondigd met 'vigilance rouge pour tout le département' en 't ziet er vanmorgen naar uit dat ze'r allesbehalve naast zitten. Moesson is back, stevige zuid-zuidoostenwind en vlagen waarvan je broek afzakt mocht je zo debiel zijn in jeans een frisse neus te gaan halen en je bretellen te vergeten.
Geen Canigou dus - en dat begint miljaarde stevig m'n 'bonbons te casser' zoals ze 't hier kleurrijk uitdrukken. In plaats van de dag dus te beginnen met een tgv-tempo richting top zit ik hier met een kleine spinner op mijn schoot de redactietips te overlopen om te achterhalen wat ik de voorbije week weer heb gemist.
Nadat gedurende màànden de politiek zowat het enige gespreksonderwerp was, dat en de zeges van Gilbert, heeft Vlaanderenland nu een nieuw konijn gevonden om op te schieten, blijkbaar. Youplace aka 'Uplace' heet dat ding. Eerst was iedereen er voor - of stak iedereen z'n kop in de grond, leerde ik, en nu alle termijnen zowat verstreken zijn is iedereen ertegen. Er hoeft maar één wolf op de grond te liggen of al z'n soortgenoten bijten op hem in. Zo werkt onze maatschappij blijkbaar, dat heb ik indertijd zelfs bij de Vlaamse overheid aan den lijve moge ondervinden.
Soit, een megalomaan winkelcomplex neerpoten op een braakliggend terrein temidden van een hypergeurbaniseerd gebied. Inderdaad een echte schande, niewaar? Waar halen ze't in godsnaam in hun hoofd?
Ik ga me hier niet amuseren om het thema uit te pluizen want in wezen gaat het me geen knijt aan en lig ik er allerminst wakker van, maar weet je hoe 't er in Frankrijk aan toe gaat?
In dit land zijn grote shoppingdingen de gewoonste zaak van de wereld. Ze beslaan tientallen hectaren en alle ketens zijn er vertegenwoordigd: complexamalgamen met kleinere 'boutiques' en errond supermarkten, tuincentra, bricozaken, decoreerwinkels etc. De eerste keer dat je in zo'n omgeving verloren rijdt kijk je je ogen uit en haal je de meest onmogelijke rijmanoeuvers uit. Intussen ben ik als 'urban crocodile dundee' in 't stadium beland waarin ik dat soort gebieden 'braa gemakkelijk' vind want op een hip en een wip zijn je boodschappen gedaan, en heb je niet de helft van je tijd verloren om een geschikte parkeerplaats te vinden want die zijn immers vaak diep in de grond uitgehakt. Braa gemakkelijk dus. Groot minpunt: vermits de fransen nog de luxe hebben om niet om een lapje grond verlegen te zijn worden vaak grote stukken 'semi-natuur' opgeofferd om deze shoppingwalhalla's neer te poten. Voordeel dan weer: ze liggen naast de grote verkeerswegen en ruim buiten de stad. En eens ze'r zijn blijven ze'r en breiden niet uit, of toch niet veel.
In Vlaanderen wil men zo'n gelijkaardig ding neerpoten IN een geurbaniseerd gebied. Geen extra aanslag op de open ruimte dus, in een gebied waar 't sowieso onmogelijk is huisvestingsprojecten te starten want niemand wil wonen onder dat Vilvoords viaduct. En dan maar zagen over 'de aanslag op de kleinhandel' terwijl er voor die andere projecten, om bijvoorbeeld Deinze shoppingcenter en dat ding in Wijnegem niet bij naam te noemen geen haan z'n nek heeft uitgestoken om een potje te kraaien. Wat een hypocriete rommelbak alweer.
Sorry, maar tegen hypocrisie heb ik nooit gekund. Ik kan er niet tegen en 't maakt we witheet van koleire. In zoverre dat ik het zelfs opneem voor een shoppingcenter, stel je voor...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten