Pagina's

vrijdag 21 november 2014

BRICOBART SARL

'Société Bricobart' is een feit. Eindelijk. Na 15 maanden (!) kon ik vanmorgen eindelijk naar de 'Chambre de Métiers' aka Kamer van Vrije Beroepen, of zo, om de firmanaam officieel te laten beitelen in de blauwe stenen der fransche ondernemers-couloir-de-la-gloire. 
Met gouden letters. Twee vingers diep.
Had iemand me pakweg vijftien jaar terug - toen ik nog schoolmeester in een obscuur atheneum was - gezegd dat ik ooit nog eens een klusfirma ging opstarten in 't land waar de haan altijd kraait, ik had hem wellicht de klas uitgesmeten. Samen met alle andere rustverstoorders - de leraars van de naburige klassen, alweer klagend omdat m'n stratovulkaan teveel lawaai maakte.
Soit. Kijkend naar m'n bijzonder gekleurd professioneel palmares is dit toch wel het meest bijzondere wapenfeit. Al zeg ik het zelf.
Weet je trouwens waarom de haan 't symbool is van dit land? Omdat het 't enige beest is dat zich goed voelt op een mesthoop. 
Haha. Met dit citaat heb ik al veel vrienden gemaakt, hier.
Bricobart SARL, dus. Drie kilo woog m'n dossier vanmorgen. Ongelooflijk. En 'k moest bovendien nog een hoop betalen om de turf er te mogen achterlaten. Net zoals in 't containerpark. 
Dat ik niemand meer hoor klagen 'dat het in Vlaanderen allemaal zo lang duurt'. Dikke zever, jullie zijn gelukzakken. Hier is 't pas erg. Heel erg. Vijftien maanden om een bedrijf op te starten. Van de ene instantie naar de andere. Je doet één deur open en je hoort info A, je doet een andere open en je hoort A+, je duwt vervolgens een poort open en je verneemt B-. 
Wat echter nog het langste heeft geduurd was het bekomen van m'n nieuwe - Belgische - identiteitskaart, want uiteraard was die tijdens het parcours vervallen. Net zoals sterven van honger terwijl je in een restaurant op je vreten wacht.
Bijna drie maanden heeft de franse tak van onze vaderlandse administratie erover gedaan om me een nieuw stukje plastic te bezorgen. Zevenentachtig dagen! Sommigen zullen het ironie noemen. Doe maar. Ik heb er al lang geen woorden meer voor.
Dit land heeft handleidingen nodig voor toekomstige ondernemers. 
En goeie stielemans.
Bricobart SARL. A votre service.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten